Na Biotehniški fakulteti nam ni pomembno le 'kaj' se učimo, pomembno je tudi 'kako' se učimo.
V sodobnem izobraževalnem procesu se Biotehniška fakulteta osredotoča na uporabo naprednih tehnologij, ki izboljšujejo učenje in praktično usposabljanje študentov. S pomočjo projektov v sklopu razpisa Pilotne posodobitve izvedbe študijskih predmetov z didaktično uporabo IKT v pedagoškem procesu na Univerzi v Ljubljani, fakulteta uvaja inovativne rešitve, ki študentom omogočajo aktivno in interaktivno sodelovanje pri študiju.
Center Univerze v Ljubljani za uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) v pedagoškem procesu nudi podporo visokošolskim učiteljem in sodelavcem Univerze v Ljubljani. S pilotnimi projekti posodobitve študijskih predmetov z didaktično uporabo IKT omogočajo smiselno izvedbo pedagoškega procesa z inovativnimi didaktičnimi pristopi. Kot pojasnjuje asistent doc. Davor Kržišnik, so na Oddelku za lesarstvo med drugim posodobili tudi izbirni predmet Biotehnologija v lesarstvu, namenjen študentom 1. bolonjske stopnje. Z didaktično uporabo IKT so nadgradili predavanja in vaje.
Za izvedbo pilotne posodobitve smo uporabili prostodostopna spletna orodja, kot so Moodle, Google Drive, Mural in Canva, v različnih fazah predmeta. Zaključne ugotovitve kažejo, da IKT bistveno preoblikuje študijski proces ter spodbuja študente k premiku na višje kognitivne ravni. Povratne informacije študentov so, po besedah doc. Kržišnika pokazale navdušenje nad inovativnimi pristopi, ki si jih želijo pogosteje uporabljati v študiju.
Pri predmetu Tehnologije sušenja lesa so vaje študentom na voljo z novo dimenzijo digitalne podpore. Poleg klasičnih laboratorijskih vaj, kjer študentje rešujejo računske naloge za utrjevanje teoretičnega znanja, so deležni inovativnega pristopa, ki vključuje popolnoma digitalizirane rešitve nalog. Skeniranje QR kod jim omogoča takojšen dostop do rešitev v spletnem učnem okolju Moodle. Rešitve so zasnovane kot preglednice v MS Excelu, obogatene z matematičnimi funkcijami, termodinamskimi podatki in internetnimi viri. Ta pristop omogoča študentom boljše razumevanje zahtevnih problemov, saj lahko rešitve analizirajo sproti in se na ta način bolje pripravijo na preverjanja znanja.
“Pri vajah iz predmeta Tehnologije sušenja lesa z uporabo IKT tehnologije ponujamo digitalizirane in sprotno dostopne rešitve računskih nalog. Študentje lahko s QR kodami enostavno dostopajo do rešitve v spletnem okolju Moodle, kar jim omogoča boljšo interakcijo s snovjo,” pojasnjuje doc. dr. Jure Žigon, asistent pri predmetu Tehnologije sušenja lesa.
Uporaba navidezne resničnosti za simulacijo laboratorijskega dela
Še en primer uporabe naprednih tehnologij je vključitev navidezne resničnosti (tehnologija VR) v pedagoški proces. Doc. dr. Iztok Prislan iz Oddelka za živilstvo skupaj s študenti uporablja očala VR Meta Quest 2 z aplikacijo LabTrainingVR, ki jo je razvila organizacija CDC. Študentje lahko v varnem simuliranem okolju izkusijo delo v laboratoriju in izvajajo različne simulacije, kar pripomore k izboljšanju razumevanja praktičnih postopkov, s katerimi se bodo srečali v prihodnosti. Cilj uporabe tehnologije VR je oceniti njeno učinkovitost v izobraževalnem procesu ter identificirati aplikacije, ki bi lahko postale stalna učna orodja pri praktičnih predmetih.
“Z uporabo tehnologije VR študentje izkusijo simulacijo laboratorijskega dela, kar jim omogoča boljše razumevanje postopkov in poveča njihovo zmožnost obvladovanja realnih situacij v laboratorijih,” pravi doc. dr. Iztok Prislan iz Oddelka za živilstvo.
Pilotna posodobitev predmeta Osnove mikrobiologije
V okviru projekta IKT – pilotna posodobitev izvedbe študijskega predmeta je predmet Osnove mikrobiologije na Oddelku za živilstvo nadgrajen z različnimi digitalnimi orodji, ki študentom omogočajo poglobljeno analizo mikrobioloških eksperimentov. Pri laboratorijskih vajah študentje uporabljajo različna programska orodja, kot so GraphPad Prism 10, Excel za analizo rezultatov in Lag Phase Calculator za analizo trajanja lag faze mikroorganizmov. Študentje pri analizah spremljajo rastne krivulje mikroorganizmov, kot so kvasovke in bakterije, ter jih analizirajo na podlagi različnih dejavnikov, kot so pH vrednost, prisotnost antibiotikov in drugih snovi.
“Izvedbo laboratorijskih vaj smo v okviru projekta nadgradili in omogočili uporabo specifičnih tehnoloških orodij. Prav tako smo pripravili nova učna gradiva, ki študentom omogočajo interpretacijo rezultatov z uporabo digitalnih orodij, kar pripomore k boljšemu razumevanju učne snovi,” pojasnjuje asistent Blaž Jug, ki je bil eden od izvajalcev pilotnega projekta na predmetu Osnove mikrobiologije.
“Digitalna orodja, ki so v pedagoški proces dodatno vključena preko projektov IKT spodbujajo študente k sodelovanju v projektnem delu in pridobivanju novih izkušenj pri praktičnem laboratorijskem delu, kar izboljšuje njihove strokovne kompetence. Zaposleni, vključno z asistenti in raziskovalci, pa imajo možnost bolj odprte komunikacije in prenosa svojega znanja na motivirane študente”, zaključuje izr. prof. dr. Anja Klančnik, ki je v preteklih letih v laboratorijske vaje na prvi in drugi stopnji študija vključila več tovrstnih pilotnih projektov.
S tem digitalno podprtim načinom študija študentje pridobivajo poglobljen vpogled v mikrobiološke procese in razvijajo veščine, ki so ključne za njihovo nadaljnje znanstveno in strokovno delo. Uporaba naprednih tehnologij, kot so čitalec mikrotitrskih ploščic Varioscan, Excel in GraphPad Prism 10, omogoča natančno analizo rezultatov, kar študentom prinaša dragoceno izkušnjo pri obravnavi eksperimentalnih podatkov.
Spodbujanje digitalnih kompetenc za prihodnost
S temi inovacijami Biotehniška fakulteta postavlja nove standarde pri uporabi informacijskih in komunikacijskih tehnologij (IKT) v izobraževalnem procesu. Študenti imajo priložnost pridobiti izkušnje z naprednimi orodji, kot so VR, digitalna simulacija in programska oprema za analizo podatkov, kar jim omogoča boljše razumevanje teoretičnih konceptov ter razvijanje veščin, ki jih bodo potrebovali v prihodnji znanstveni in profesionalni karieri. Fakulteta tako sledi sodobnim trendom in študentom ponuja neprecenljivo znanje in kompetence, ki jih bodo lahko uporabljali pri svojem delu v različnih industrijah in raziskovalnih področjih.
Predstavitve smo snemali in jih objavili na intranetnem portalu BF, kjer je objavljen tudi lanski webinar. Povezava do predavanj je TUKAJ. Lepo vabljeni k ogledu!